PERU REJSER

Er det virkelig så hårdt at gå Inkastien? Er du nervøs for, om du kan klare det? Og hvad med højdesyge? Læs med her og få vores gode og super nemme tips til din vandring på Inkastien.

Siden det første billede, jeg så af Machu Picchu, har jeg brændende ønsket at gå den klassiske 4-dages Inkasti til den gamle Inkaby. Den gemte beliggenhed på toppen af et bjerg dækket af grøn regnskov vakte med det samme min nysgerrighed og fascination!

Jeg tog derfor beslutningen om at gøre min drøm til virkelighed og vandre Inkastien de 43 km, som ruten er, fra startpunktet Picacucho Km 82 til Machu Picchu. Jeg gik Inkastien i tørtiden, men selv i regntiden er det muligt at vandre den populære rute. Kun i februar er der lukket for al adgang for at myndighederne kan vedligeholde stien. Jeg bookede ca. et halvt år i forvejen, som er nødvendigt for adgang i juni, juli og august, som er højsæson for rejser for mange lande. Der er i det hele taget meget tryk på Inkastien, så man skal være tidligt ude for at sikre sig plads!

Inkastien Piscacucho Km 82

Ved Den klassiske 4-dages Inkastis begyndelsespunkt, Piscacucho Km 82. Lad 4 fantastiske dage begynde!

IMG_8135

Book også din tur på Inkastien og sikr dig en plads på en af verdens absolut smukkeste vandreruter! Klik lige her og få mere information om hvad du vil se på turen, hvad det koster og meget mere.

Værd at vide om højdesyge

Højdesyge rammer ikke alle på samme måde, og hvor slemt, det rammer én, varierer også fra person til person. Men man skal nok forvente at mærke til det på en eller anden måde. Typiske symptomer er træthed, hovedpine, kvalme og stakåndethed. Det er derfor vigtigt at akklimatisere, dvs. vænne sig til de højere luftlag, ved at opholde sig i f.eks. Cusco i nogle dage, inden man begiver sig af sted på Inkastien.
Fordi jeg havde oplevet højdesyge på en tidligere Peru-rejse, valgte jeg at tage piller mod højdesyge præventivt fra den dag jeg ankom til Cusco, og jeg havde ingen problemer overhovedet. Pillerne kan købes billigt i alle apoteker i Cusco (som ligger på nærmest hvert gadehjørne). Konsultér dog med din egen læge inden afrejse til Peru.
De første dage i højden er det desuden vigtigt at drikke masser af vand, spise kulhydratrig mad, undgå alkohol fuldstændigt og få nok søvn. Gør også som de lokale og nyd en kop coca-te, som også afhjælper symptomer på højdesyge.

p1040266

Coca-te. Traditionel drik, som også Inkaerne drak.

Er det virkelig så hårdt?

Både ja og nej. Det er vigtigt, at man er i en vis form, før man kaster sig ud i at vandre den klassiske Inkasti. Men på den anden side, er der ingen, der skal påstå, at jeg er i super form – jeg er typen, der mere eller mindre får dækket mit behov for motion ved at cykle til arbejde. På den berygtede andendag på Inkastien ville jeg godt nok have ønsket, at jeg havde trænet lidt mere inden, fordi jeg – på trods af at være den yngste af 4 i vores gruppe (og potentielt den friskeste) – slet ikke kunne hamle op med engelske Dave, der var alderspræsidenten med sine 50+ år. Han asede fuldstændig uanfægtet op ad bjergsiderne, mens vi andre prustede og stønnede. Det var ret imponerende! Det skal dog siges, at Dave i sin fritid er en meget entusiastisk løber. Dave havde altså tilsyneladende en helt utrolig lungekapacitet.
Oppe i den tynde luft var det netop mine lunger, jeg kæmpede mest med. Jeg havde købt nogle rigtig gode vandrestøvler, så det var ikke ømme og trætte muskler, vabler eller lignende, som jeg ellers havde regnet med. Faktisk var jeg overrasket over, at jeg overhovedet ikke fik trætte fødder! Det var takket være mit gode fodtøj, så tænkt over det, før du tager afsted! Nej, tværtimod var det mine lunger, der var fuldstændig på udebane! Det var stakåndetheden, der var den største udfordring for mig.

Hvad med mig? Kan jeg klare det?

”Kan jeg nu klare Inkastien?”, spørger du måske dig selv om. Jeg vil sige, at selvom man ikke er i superhelteform, kan man altså sagtens (jaaa… jooo…) gennemføre de 43 km op og ned ad bakke og i det mere eller mindre tynde luftlag.

Gør som de lokale

De lokale er født i Andesbjergene – gør som dem! Så går det meget nemmere!

Det vigtige er, at man tager sig den tid, det tager. Tag små skridt. Tag den med ro, og hold pauser undervejs – alle de pauser, du har brug for. Må man på visse strækninger stoppe op hver 10. skridt, fordi man *suk* IGEN er løbet tør for luft, ja, så gør man det. Til gengæld har man så rig mulighed for at nyde den fuldstændig fantastiske udsigt et øjeblik ekstra!

Så hvis du er i normal god form, kan jeg kun anbefale at tage udfordringen. Gør det! Vandring på Inkastien er nemlig en af de største rejseoplevelser, jeg nogensinde har haft! Ingen tvivl om det!

Patallacta - Inca Trail 4 days

Patallacta (dag 1).

IMG_8241

Den absolut hårdeste strækning op mod Warmiwañusca-passet (”den Døde Kvindes Pas”), der ligger 4.205 meter over havets overflade.

Her er 7 super nemme tips for vandring på Inkastien:

Følg disse 7 tips, når du vandrer Inkastien – eller en hvilken som helst anden vandrerute i Perus Andesbjerge – og kom godt igennem de 43 km. den Klassiske 4 dages Inkasti er:

  1. Undervurder ikke vigtigheden af ordentligt fodtøj. Jeg anbefaler vandrestøvler med tykke såler, der giver ordentlig støtte om anklen. Vandresko kan også gøre det.
  2. Gå i zig-zag både opad og nedad. På den måde undgår du den høje stigning, der er hård for både lunger og knæ.
  3. Tag små skridt.
  4. Hold pauser, når du føler behov for det.
  5. Brug evt. vandrestave. Dine knæ vil takke dig.
    Jeg brugte ikke vandrestave, fordi jeg er typen, der tager mange billeder, så jeg havde mit kamera ved hånden hele tiden. Havde jeg ikke haft det, ville jeg helt sikkert have været glad for at bruge vandrestave. Vær opmærksom på, at vandrestavene ikke må beskadige stien, så er de med metalspids i enden, skal du købe nogle gummidutter og sætte på. Medbring ekstra reservedutter.
  6. Medbring snacks. Nogle strækninger er lange og uden mulighed for at købe noget som helst.
  7. Hold humøret oppe! Syng Bamses Venner-sange, dril guiden (kærligt naturligvis ;)) og hvad du og dine rejsekammerater ellers kan finde på for holde gejsten oppe!
IMG_8262

Udsigt fra Warmiwañusca-passet. Vores første lejr, som vi havde forladt kun få timer tidligere, ligger helt nede i bunden!

IMG_8205

Vi fik overraskende lækker mad hver dag!

 

IMG_8486

Vi så masser af eksotisk fauna på turen. Her ses grunden til at den ydre regnskov altid er grøn; dette mos holder på en masse vand som nærer andre planter.

 

Vi gjorde det! Vi klarede 4 dages vandring til Machu Picchu!

Vi gjorde det! Vi klarede 4 dages vandring til Machu Picchu!

Drømmer du også om at gå i Inkaernes fodspor? Få en oplevelse for livet!

Check Kondor Rejsers forskellige programmer. Vi tilbyder både den klassiske Inkasti på 4 dage og den korte Inkasti på 2 dage for dem, der kun har begrænset tid. Vi tilbyder også alternative vandreruter til Machu Picchu.

Hvis du allerede har besluttet dig, så vent ikke længere og kontakt os her!

IMG_8862

Inkaernes Glemte By, Machu Picchu!

IMG_8779

IMG_8856

Udsigt over Machu Picchu fra Wayna Picchu.

About the Author
Sigga Hansen er den ene af Kondor Rejsers to ejere og forfatter til alle de tekster, du finder på hjemmesiden og på Kondor Rejsers sider på diverse sociale medier. Med sine blogopslag håber Sigga, at DU vil lære mere om Peru og blive inspireret til SELV at komme i gang med arrangere DIN HELT EGEN uforglemmelige rejse til Inkaernes gamle rige! Vi ses på bloggen, på Facebook, og måske endda "in real life" på vores adresse i Valby! :)

Leave a Reply

*

ring nu